Mark Lanegan Band - Blues Funeral

Like a fleeing convict whose survival demands constant movement, Mark Lanegan has lent his life-scarred blues-rock growl to various causes in recent years. continue→
But none of his hired-gun gigs – Isobel Campbell, Greg Dulli, Soulsavers – holds a candle to his first solo album since 2004’s Bubblegum. Blues Funeral deepens his pitch while exhibiting a range and grace beyond his death’s-head profile: you wouldn’t mistake it for anyone else, but its intoxicating potency and surprise swerves elude concerns that his outlaw front might calcify in cliché.

The Gravedigger’s Song packs pile-driving proof that he’s more than anyone’s side-man. Wise to the shadow his walking-dead reputation casts before him, Lanegan sings of "piranha teeth" bared, invoking images of a vampire (or ex-junkie) driven by dark appetites. His muscular band size up to his voice with the required fearlessness; Dulli and Queens of the Stone Age’s Alain Johannes and Josh Homme number among the powerhouse posse thickening the album’s air.

The subsequent heart-stopping plummet into Bleeding Muddy Water’s soul-sick dirge typifies the high-drama rollercoaster sequencing here: vertiginous highs, queasy comedowns. Detours to the book of hard-living clichés ("these tears are liquor") occur but Lanegan also conjures stop-you-dead images of an evocative, lived-in power ("a mountain of dust that burns in your mouth"). Phantasmagoria Blues and St Louis Elegy haunt familiar turf – wracked confessional and high-plains howler respectively – but he sells them with the conviction and character he invested in his magisterial 1999 covers set, I’ll Take Care of You.

And the double-takers? On Ode to Sad Disco, Lanegan essays gliding electro-pop, a jaw-dropping move executed with jaw-dropping assurance; on Harborview Hospital, his vocal verges on rueful ("All around this place / I was a sad disgrace"), a rarity for a man not renowned for looking back. Both take his voice’s weathered grace to fresh heights, as does the lysergic, synth-laced psychedelia of the closing Tiny Grain of Truth, where Lanegan casts himself as a "firewalker… neon priest… junky doctor… shadow king", drifting into the "city at night". Whichever Lanegan you prefer, his is a mighty voice of formidably expressive multitudes, here given room to roam, and to roar.


Como un preso huyendo cuya supervivencia exige un constante movimiento, Mark Lanegan ha brindado sus cicatrices de vida y gruñidos de blues-rock a diversas causas en los últimos años. Pero ninguna de sus "armadas" - Isobel Campbell, Greg Dulli, Soulsavers - sostuvo la llama de su primer álbum en solitario, Bubblegum (2004). Blues Funeral profundiza su terreno de juego, mientras que exhibe su alcance y gracia más allá de su calaverico perfil: no lo confundas con cualquier otro, pero su potencia embriagadora y sorpresivos desvíos eluden la preocupación de que su parte fuera de la ley pueda calcificarse en un cliché.

The Gravedigger’s Song prueba que Lanegan es más que la pareja de. Prudente a la sombra de su reputación de muerto viviente, Lanegan canta con dientes de piraña al descubierto, invocando imágenes de vampiro (o ex-adicto), impulsado ​​por apetitos oscuros. Su muscular banda se eleva con la valentía necesaria; Dulli, Josh Homme y Alain Johannes, engrosan con potencia la atmosfera del álbum.

Un posterior infarto cae aplomado en un enfermizo Bleeding Muddy Water de canto fúnebre, que ejemplifica la vertiginosa ruleta de las drogas. Hay algunos clichés sobre la vida dura ("estas lagrimas son de licor") , pero también evoca imágenes de la muerte ("una montaña de polvo que se quema en la boca"). Blues Phantasmagoria y St Louis Elegy persiguen turbas familiares, pero vendidos con la convicción y el carácter que invirtió en sus magistrales covers para I’ll Take Care of You (1999).

Y las sorpresas? En Ode to Sad Disco, Lanegan ensaya deslices de electro-pop, un movimiento asombroso ejecutado con certeza., en Harborview Hospital, linda el arrepentimiento ("Alrededor de este lugar / fuí una triste desgracia"), una rareza para un hombre no reconocido por mirar hacia atrás. Ambos toman su erosionada voz con gracia a nuevas alturas, como el lisérgico, synth-psicodélico cierre Tiny Grain of Truth. Cualquiera sea el Lanegan que prefieras, la suya es una voz poderosa formidablemente expresiva, aquí con espacio para moverse, y rugir. --Kevin Harley

buffer....
?a7h7ddp27hew1eb


No hay comentarios: