The Oscillation - Veils

Yay! Out of the blue, here’s a new one from The Oscillation. The Oscillation? You might remember, a few years back (2008) we raved about this UK band’s debut album Out Of Phase, an import on the DC Recordings label. We described their music as “a druggy, dubby mix of rhythmically krauty space rock, angular No-Wave funkiness, and, yes, oscillating electronics” continue→
and mentioned Neu!, Hawkwind, Salvatore, Tussle, and White Hills over the course of the review, as possible comparisons. If we were writing it now, we’d probably also cite the Lumerians, Moon Duo, Majeure, K-X-P, Maserati, Nisennenmondai…

The Oscillation’s trance-inducing throb turned out to be, not surprisingly, something that a lot of you liked as much as we did! However we kinda lost track of them, for a while – though apparently they’ve been gigging hard – and thus were super excited to see that this new album was available, and it’s domestically priced too.

Picking up where the debut left off three years ago, it’s another potent dose of krauty rhythms, dubby disco, and druggy psych, both mesmerizing and melodic, but maybe, at times, heavier, more “rocked out” than before, witness the the beefier guitar on some tracks definitely getting into The Heads territory! Though The Oscillation started off as a one man band (that man being Demian Castellanos of Orichalc Phase), it grew from an electronic producer project into a fully-fledged live act, the power of which is displayed here (but also their mellow, shoegazey spacey side too). ‘Tis mostly instrumental, even when it isn’t, the occasional effected, hushed and chant-like vox betraying their (Brit)pop sensibility amidst the pulsating motorik beats, washes of distortion, and electronic FX… what’s not to like??

The album opens with the subtle atmospheric drones and percussive textures of ‘Sandstorm’, a build-up to the mantric chatter and sheer spacey howl of ‘Future Echo’, like so many of the songs here, sounding like the perfect soundtrack to some futuristic, cinematic chase scene taking place in a Blade Runner style dystopia – though others sound more appropriate to a weightless drift, off into the soothing deeps of (inner) space.

Next up, the haunting ‘Fall’ eventually ups the ampage ante even more, with psychedelic guitar wrangling burying the drawled vocals… As well as feedback and freakout, elsewhere the guitars go more for chiming stabs amidst the hazy drone and hypnotic shaka-shaka-shaka rhythms. We’ll spare you the whole track-by-track summary, let’s just say that this is disc is ultimately epic (12 minute title track!), echoey (everything, all the time), often quite pretty (like the lulling swells of ‘See Through You’), and definitely propulsive. For fans of the likes of Loop, Can, and all the sundry other rad bands mentioned above. Tune in, turn on, oscillate!!!


Yay! De la nada, aquí hay algo nuevo de The Oscillation. The Oscillation?? Puede que recuerdes, hace unos años (2008) quedamos delirando con el debut (Out Of Phase) de esta banda del Reino Unido, editado por DC Recordings. Describimos su música como "una narcótica mezcla de dub, space rock de rítmica kraut, funk angular No-Wave, y sí, electrónica oscilante", también mencionamos a Neu!, Hawkwind, Salvatore, Tussle, y White Hills en el transcurso de la review, como posibles comparaciones. Si tuviéramos que escribir ahora, probablemente también citariamos a Lumerians, Moon Duo, Majeure, K-X-P, Maserati, Nisennenmondai…

Recogiendo lo que su debut dejó hace tres años, es otra potente dosis de ritmos krauty, dubby disco, druggy psych, hipnótico y melódico, pero a lo mejor a veces, más pesado, más “rocked out” que antes, con guitarras más robustas en algunos temas, que definitivamente entran al territorio de The Heads. A pesar de que The Oscillation comenzó como una banda de un solo hombre (Demian Castellanos de Orichalc Phase), que pasó (con todo derecho) de su proyecto de productor electrónico al vivo, el poder de lo que se muestra aquí (pero también su lado mellow, shoegaze-spacey). ¡Es todo instrumental, incluso cuando no lo es, con ocasionales voces silenciosas traicionando su sensibilidad (Brit)pop, en medio de palpitantes beats de motorik, lavada distorsión y efectos electrónicos ... ¿qué más se puede pedir?

El álbum abre con una sutil atmósfera de drones y texturas percusivas en 'Sandstorm’, enredándose a una charla mántrica y meros aullidos espaciales de 'Future Echo’, al igual que muchas de las canciones aquí, suena como la banda sonora perfecta para escenas cinematográficas de persecuciones futuristas, tomadas de alguna distopía de estilo Blade Runner - aunque otros de sonido más adecuado para una ingrávida deriva, a las profundidades del calmado espacio (interior).

El siguiente, el inolvidable 'Fall' finalmente sube la apuesta (r)amp(er)age, con la disputa de guitarras psicodélicas enterrando las arrastradas vocales... así como feedback y freakout, en otras partes las guitarras van sonando más a puñaladas en medio de drones nebulosos, e hipnótica rítmica shaka-shaka. Resumiendo pista por pista, vamos a decir que este disco es en última instancia, épico (la canción del título dura 12 minutos!), ecos (todo, toodo el tiempo), a menudo muy bonito (como el oleaje adormecedor de ‘See Through You'), y definitivamente propulsivo. Para los fans de Loop, Can, y todas las bandas antes mencionadas. Tune in, turn on, and oscillate!!! --Roadburn

buffer....

2 comentarios:

Steppenwolf dijo...

Si, he imaginado Blade Runner con Vangelis y The Oscillation, mano a mano, y me parece que subiria el nivel; solo faltaría que cambiasen a Harrison Ford.

Anónimo dijo...

mediafire.com/?2gewgt3vt7mokqu