Many aspiring indie musicians take the home-recorded path for lack of a better option; singer/songwriter Mauro Remiddi, who's spent the past year and change recording spectral indie pop as Porcelain Raft,continue→
revealed to P4Ker Ryan Dombal in last year's Rising profile that, for him, that path is a preferred aesthetic. The 37-year old London-via-Italy transplant previously did time in the little-known indie pop outfit Sunny Day Sets Fire, so he knows his way around a recording studio-- experience that, ironically, makes the tape-hissed tack more desirable for him. In his previous career in a full-band setting, he outlined:
"I started to make demos to show them, but then I suddenly realized that I liked the demos more than the final recordings... I like the idea of a work in progress."
The songs of Porcelain Raft sound far from incomplete, though; instead, on the project's proper debut EP, Gone Blind, they sound full-bodied and substantial. Composed of mastered material from Porcelain Raft's well of self-released 2010 EPs, this four-track (six on the digital version) record in advance of Remiddi's forthcoming full-length is a brief glimpse of his distanced compositional talents and stylistic breadth. Last year's gorgeously dew-dropped single "Tip of Your Tongue" owed debts to Swedish indie pop, strengthened here by the buzzing, Radio Dept.-reminiscent "I Found a Way". Mostly, though, Gone Blind elaborates on Remiddi's surprisingly close vocal resemblance to John Lennon; at times, the similarity in his inflection on certain syllables and held notes is uncanny. The comparison holds melodic water as well; you can hear remnants of Plastic Ono Band's ramble-rock moments in the haunted, bent-string jangle of the title track, while a peer within the beatific light of Remiddi's best song to date, "Dragonfly", reveals a positively gooey melody that works in the vein of Lennon's more sentimental, heart-tugging moments. The latter benefits most from the otherwise hard-to-notice remastering job that was done on these tracks, as Remiddi gently delivers a farewell kiss-off while surrounded by miles-wide guitar and shook percussion: "Whatever you were looking for/ It's not here anymore."
Gone Blind's closing track, "Talk to Me", is another beast entirely, as broken beats and clattering drone-noise shatter around Remiddi's snapped whispers of the titular phrase. It's a dark departure from the other songs' comparatively optimistic glow, and it's tempting to read the track's placement as indicative of what the future holds for Porcelain Raft. Unfortunately, there's no such future context to be found considering Gone Blind doesn't serve much purpose for folks who have spent the past year with these songs. For newcomers, though, it serves as a good starting point to Remiddi's growing catalog; the rest of us, it seems, will have to wait for his next move. Lucky for us, this stuff has staying power.
Muchos aspirantes a músicos indie toman el camino de grabaciones caseras por falta de una opción mejor, el cantante y compositor Mauro Remiddi, que el último año ha consumado un cambio espectral de grabación indie pop como Porcelain Raft, reveló a Ryan Dombal en Rising el año pasado que, para él, ese camino es su estética preferida. El Lond-italiano de 37 ya hizo tiempo en el poco conocido grupo indiepop Sunny Day Sets Fire, por lo que conoce su camino en torno a un estudio de grabación. En su carrera previa con banda completa, subrayó: "Empecé a hacer demos para mostrarlos, pero luego me di cuenta que me gustaban más los demos que las versiones finales ... Me gusta la idea de obra en progreso. "
Las canciones de Porcelain Raft suenan lejos de incompletas, sin embargo, en su lugar, este apropiado EP debut, Gone Blind, suena con mucho más cuerpo y sustancial. Compuesto de material autoeditado en 2010, estas cuatro pistas (seis en la versión digital) registradas antes del próximo larga duración de Remiddi son un breve vistazo de sus talentos compositivos y amplitud estilística. El año pasado, el magnífico single "Tip of Your Tongue" tenía una deuda con el indie pop sueco, reforzado aquí por el zumbido, Radio Dept-reminiscente de "I Found a Way". Sin embargo, Gone Blind desarrolla un sorprendentemente cercano parecido vocal con John Lennon; a veces, la similitud en su acento sobre ciertas sílabas y notas sostenidas misteriosas.
La comparación retiene también la carga melódica, así, se puede oír remanentes de la Plastic Ono Band en las embrujadas cuerdas tintineantes de la pista del título, mientras que la mejor canción de Remiddi hasta la fecha, "Dragonfly" , revela una melodía pegajosa que funciona de manera positiva en las arterias del Lennon más sentimental. Los beneficios de este último son difíciles de notar por el trabajo de remasterización que se hizo en estos temas, donde Remiddi ofrece un suave beso de despedida,
"Todo lo que buscas / ya no está aquí ".
La pista de cierre, "Talk to Me", es otra bestia por completo, como los broken beats y estrepitosos drone-noise destruídos alrededor del susurro de la frase nominal. Es un punto de partida oscuro de otras relativamente optimistas canciones, y es tentador leer la colocación de la pista como indicio de lo que depara el futuro para Porcelain Raft. Desafortunadamente, no hay tal contexto para encontrar considerando que Gone Blind no ayuda demasiado para la gente que ha pasado el año pasado con estas canciones. Para los recién llegados, sin embargo, sirve como un buen punto de partida al creciente catálogo de Remiddi, y el resto de nosotros, al parecer, tendrá que esperar a su próximo movimiento. Por suerte para nosotros, estas cosas tiene poder de permanencia. --Larry Fitzmaurice
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